پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
سرخط خبرها

درخواست شهروندان برای سامان‌دهی خطوط شلوغ و افزایش اتوبوس در برخی خطوط | ۴۰۰ اتوبوس جدید تا آخر سال به ناوگان شهر اضافه می‌شود

  • کد خبر: ۲۲۰۷۵۰
  • ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
درخواست شهروندان برای سامان‌دهی خطوط شلوغ و افزایش اتوبوس در برخی خطوط | ۴۰۰ اتوبوس جدید تا آخر سال به ناوگان شهر اضافه می‌شود
شهرآرا از کمک اتوبوس‌های جدید به حمل و نقل عمومی مشهد گزارش می‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز «باید به‌سختی خودت را در میان جمعیت جا بدهی، چون اگر از این اتوبوس جا بمانی اتوبوس بعدی معلوم نیست چه زمانی به ایستگاه برسد. بار‌ها و بار‌ها وقتی اتوبوس را در ایستگاه دیده‌ام از فاصله دورتر دویده‌ام تا شاید به اتوبوس برسم. بعضی از روز‌ها موفق شده‌ام و بعضی از روز‌ها تا رسیده‌ام اتوبوس از ایستگاه خارج شده است. آن وقت من مانده‌ام و نفس‌های بریده بریده از دویدن و زمان انتظار طولانی برای اتوبوس بعدی و نق زدن به جان خودم که اگر دو دقیقه زودتر از خانه بیرون می‌آمدم به اتوبوس می‌رسیدم. امروز هم با تأخیر به محل کار می‌رسم.»

«بعضی اتوبوس‌ها صندلی‌های کثیفی دارند یا به دلیل کهنه بودن و فرسودگی مشخص است که باید کم کم از ناوگان حمل‌و‌نقل شهری خداحافظی کنند، اما تا وقتی جایگزین نشده‌اند، مجبوریم روی همین صندلی بنشینیم و هزینه برابر با اتوبوس‌هایی بدهیم که در خطوط دیگر تمیز و نو هستند و شرایط بهتری دارند. هنوز تابستان نشده، از چند روز دیگر باز کردن پنجره و نداشتن کولر هم خودش یک ماجراست.» 

«شب‌ها و سوار شدن اتوبوس برای خودش داستانی دارد. همه از سرکار برمی‌گردند و اغلب همان چند ایستگاه اول در محدوده بولوار فلسطین سوار می‌شوند و تا آخرین ایستگاه‌ها در بولوار هدایت و خیابان گاز پیاده نمی‌شود. 

با این شرایط اگر بخت یار باشد و در همهمه و تقلا برای سوار شدن در ایستگاه‌های اول جزو نفرات اول باشی می‌توانی صندلی خالی پیدا کنی و حداقل چهل‌وپنج‌دقیقه‌ای از میدان فلسطین تا بولوار هدایت آسوده باشی وگرنه تا آخرین ایستگاه‌ها باید ایستاده بمانی. همیشه برای من این سؤال بوده که چرا هیچ‌کس پیاده نمی‌شود؟ همه تا آخرین ایستگاه‌ها هستند.

 آنها که نشسته‌اند همان‌طور نشسته می‌مانند و آنها که ایستاده‌اند همان‌طور ایستاده. شاید، چون مسیر این خط از مناطق برخوردار مشهد به سمت آن پایین‌هاست. واقعا چرا اتوبوس‌های این محدوده این‌قدر شلوغ است؟» این جملات خرده‌روایت‌ها از شهروندانی است که هر روز سوار اتوبوس می‌شوند. پیام‌های شهروندان برای وضعیت اتوبوس‌ها پای ثابت ستون صدای مردم است.

محتوای پیام‌هایشان در چند موضوع خلاصه می‌شود: «افزایش دستگاه در بعضی از خطوط»، «جایگزین کردن اتوبوس‌های فرسوده» و «حمایت بیشتر از حاشیه شهر و مناطق کم‌برخوردار در زمینه حمل‌و‌نقل شهری». مسئله‌ای که با نگاهی کلی در بسیاری از پیام‌ها و گلایه‌های مردمی در سال گذشته نیز دیده می‌شد.

گلایه‌هایی که درخواست شنیده شدن دارند

‌پیگیری این موضوع در گزارش‌های متعدد نشان از همت مدیران شهری برای سامان‌دهی، توسعه و جایگزینی دستگاه‌های فرسوده در خطوط اتوبوس‌رانی دارد، اما هنوز هم بخش عمده‌ای از مردم که برای رساندن خود به دانشگاه، محل کار و... از اتوبوس استفاده می‌کنند همچنان با این مشکلات روبه‌رو هستند، برخی از این درخواست‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

شهروندی در پیامی به ستون حرف مردم نوشت: چرا اتوبوس‌های مسیر ۸۸ این قدر دیر به  ایستگاه می‌رسند؟ صبح اگر به ایستگاه‌های این اتوبوس سری بزنید متوجه می‌شوید که چقدر مسافر در انتظارند. آن قدر زمان انتظار رسیدن اتوبوس به ایستگاه طولانی است که مسافران باید به سختی خود را  داخل اتوبوس جای دهند.

شهروند دیگری نیز درباره اتوبوس‌های جاده سیمان نوشته است: لطفا برای اتوبوس جاده سیمان خط‌۳۳ تا میدان شهدا فکری بکنید، صبح‌ها خیلی دیر می‌آید. وقتی هم به ایستگاه می‌رسد تا جلو در و روی پله‌های اتوبوس مسافر ایستاده است.

شهروند دیگری در همین باره با گلایه از پاسخ‌گو نبودن برای رفع مشکلش می‌گوید: ما هر روز برای رسیدن به محل کار ناچاریم از اتوبوس استفاده کنیم. برای خط‌هایی که مسیر طولانی دارند باید تعداد اتوبوس‌ها بیشتر شود تا مشکل شلوغی و ازدحام جمعیت حل شود.

اضافه شدن ۴۰۰‌دستگاه اتوبوس تا پایان سال

چهارم فروردین امسال بود که شهردار مشهد در گفتگو با رسانه‌ها این نوید را داد که امسال، سال تحول در اتوبوس‌رانی مشهد با سیاست‌گذاری شورای اسلامی شهر خواهد بود. 

محمدرضا قلندر شریف در این خبر گفته بود که اتوبوس‌های جدید تهیه شده از محل مصوبه شورای اسلامی شهر، بدون اتلاف وقت به خطوط اتوبوس‌رانی با اولویت مناطق حاشیه شهر اضافه می‌شوند و دارای استاندارد یورو۵ هستند. او این تأکید را نیز به گفته‌هایش ضمیمه می‌کند که تا پایان سال چهارصد دستگاه اتوبوس باید به خطوط اتوبوس‌رانی اضافه شوند.

دغدغه شهروندان برای کم‌و‌کیف سرویس‌دهی تعدادی از خطوط اتوبوس‌رانی و نوید شهردار مشهد برای تحول در اتوبوس‌رانی، همان شاه بیت «صدای مردم» شهرآرا برای پیگیری کم‌وکیف اجرای این نوید شهردار از اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد است.

اضافه شدن ۱۰‌دستگاه اتوبوس در ۳‌خط

اینکه اتوبوس‌های جدید مشهد به کدام خطوط پردرخواست مردمی اضافه شده، محور نخستین سؤال است. مدیر روابط عمومی سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد در پاسخ به این سؤال می‌گوید: این دستگاه‌ها به خطوط‌۳۰، مسیر ۳ تندرو و خط پایانه مفتح، الهیه افزوده شده است. 

در همین راستا برای خط‌۳۰ در مسیر پایانه میامی، شهرک مهرگان یک دستگاه، خط ۳۳ در مسیر پایانه شهید هاشمی‌نژاد، شهرک مهرگان و خط‌۳ تندرو در مسیر پایانه شهید مفتح، پایانه الهیه هشت دستگاه افزوده شد.

عباس اتحادی با بیان اینکه افزوده شدن این تعداد اتوبوس در زمینه توسعه بوده است، می‌افزاید: مجموعا ۱۰‌دستگاه به خطوط اتوبوس‌رانی اضافه شده‌است.

وی در ادامه به مقایسه تعداد دستگاه‌ها در گذشته و سرفاصله‌ای که اتوبوس‌ها برای سرویس دهی در این خطوط داشتند، می‌پردازد و می‌گوید: خط‌۳ تندرو، ۹‌دستگاه با سرفاصله پانزده‌دقیقه سرویس‌دهی داشت. اکنون هفده دستگاه دارد که با سرفاصله ۹‌دقیقه سرویس‌دهی می‌کند. خط ۳۰، دوازده دستگاه داشت که با سر فاصله دوازده‌دقیقه سرویس‌دهی می‌کرد. اکنون این خط با سیزده‌دستگاه و با سرفاصله ۹‌دقیقه به مردم خدمات می‌دهد. خط ۳۳ نیز سیزده‌دستگاه اتوبوس با سرفاصله ۹‌دقیقه داشت که اکنون با چهارده‌دستگاه با سرفاصله هشت‌دقیقه سرویس دهی می‌کند.

به محض ورود ناوگان، توسعه می‌دهیم و جایگزین می‌کنیم

اتحادی در پاسخ به این سؤال که در برخی از خطوط دیگر بیشترین گلایه‌ها و درخواست‌ها را برای توسعه یا جایگزینی اتوبوس داشته‌ایم، می‌گوید: به محض ورود ناوگان جدید با اولویت خطوط مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر این ناوگان وارد چرخه خدمات‌دهی می‌شود. همچنین در خطوطی که ناوگان عمر بالایی دارد و از مرز استاندارد عبور کرده و دچار فرسودگی شده است، موضوع نوسازی ناوگان انجام خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: اولویت، نوسازی در ناوگان فرسوده و خارج از استاندارد است که به محض ورود در کمترین زمان، مشابه همین ۱۰‌دستگاه که اعلام کردیم، اطلاع‌رسانی خواهد شد. با افزوده شدن این اتوبوس‌ها نه‌تن‌ها مسافران همان خط بلکه رضایت تمام مردم مشهد جلب خواهد شد، زیرا افزوده شدن اتوبوس‌های جدید به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند. از سوی دیگر منظر شهری زیبا می‌شود؛ بنابراین پراکندگی آن در همه خطوط خواهد بود.

نفس تازه به ناوگان اتوبوس‌رانی شهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->